La Uni al Carrer

Pàgina d'inici » Programació de classes » Històric – 25 i 26 de febrer 2013

Històric – 25 i 26 de febrer 2013

Horari UPC

Dilluns 25 Febrer

10 – 11 h :  “Cuatro ideas inconexas sobre el pensamiento (i)racional”

(Palau Reial)

Javier Larrosa (FIB)

En los 20 años que llevo investigando en el área de la Inteligencia Artificial siempre me he fijado en la inteligencia humana. Un aspecto que siempre me ha llamado la atención ha sido su falta de robustez. Cómo pueden observarse en la misma especie, incluso en el mismo individuo, comportamientos racionales y sofisticados, con otros claramente irracionales y burdos. En esta clase pondré algunos ejemplos y haré en voz alta algunas reflexiones sobre el tema.

11 – 12 h :  “Anonimat a la xarxa: Tècniques bàsiques”

(Palau Reial)

Jordi Delgado Pin (FIB)

Aquesta classe pretén argumentar que ser capaços d’utilitzar anònimament a la xarxa pot ser un avantatge per a tothom, en particular per a l’activista. Les invasions de la privacitat per part de governs i empreses són continues i cal saber-se protegir. No oblidem que la privacitat és un dret, no cal ser un delinquent per no voler que se’ns segueixi, controli o monitoritzi. Mostrarem algunes maneres senzilles i bàsiques d’incrementar la nostra privacitat i discutirem com de segures són.

12- 12.30 h:  “Lladres d’informació”

(Palau Reial)

Erik Cobo (FIB)

Coneixem els sistemes per protegir-nos dels lladres de diners, però no com fiar-nos dels resultats estadístics. Aquí explico, per exemple, quines garanties demana la FDA (Food and Drug Administration) abans d’acceptar dades externes per autoritzar que ens portem a la boca productes de nova síntesis.

15  – 16 h: “Sostenibilitat i consciència social en els projectes d’enginyeria (informàtica)”

(Maria Cristina)

Jose Cabré i Jordi Garcia (FIB)

Parlarem de què significa sostenibilitat i de quines preguntes sobre sostenibilitat s’ha de fer el futur enginyer a l’hora de fer el Treball Fi de Grau. Parlarem també de l’economia del bé comú.

15 – 16,45 h:  “Processos de Fabricació Aeronàutics”

(UPC Terrassa, aula  de conferències – abans davant l’Espai Polivalent)

Jose A. Ortiz (ETSEIAT, Terrassa)

Dins dels Processos de Fabricació Aeronautics, s’explicaràn els processos de mecanització (Materials de tall i recobriment superficials per a les eines).

Dimarts 26 Febrer

10 – 11 h: “Compte amb les retallades…”

(Palau Reial)

M. Pilar Muñoz (Informàtica UPC)

Es tracta de presentar dos casos pràctics, un relacionat amb l’evolució de la tuberculosi a la ciutat de Barcelona i l’altre relacionat amb el consum energètic i la fita del 2020: el 20% de l’energia generada hauria de ser per renovables i aconseguir una reducció del 20% de CO2.

11.30 – 14 h: “Fotografía Oftàlmica”

(UPC Terrassa, davant facultat d’Òptica)

María Sagrario Millán Gracía-Varela (Òptica Terrassa)

Tècniques d’Imatge en Salut Visual. Revisió de Processament digital d’Imatge (correspon a l’assignatura de Màster d’Optometria i Ciències de la Visió)

12 – 13 h: “Levantando el vuelo”

(Palau Reial)

Vanessa del Campo Gatell (ETSEIAT, Terrassa)

Breve introducción a los fundamentos del vuelo de las aves y algunos insectos.

18 – 20h: “Sostenibilitat i consciència social en els projectes d’enginyeria (informàtica)”

(Facultat Informàtica Barcelona A6102)

Marc Alier i Fermín Sánchez (FIB)

Horari UB Diagonal

Dilluns 25 Febrer

10 – 11.15 h: “Les condicions del treball cultural, gènere i precarietat”

(Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, St. Pere més Baix 7)

Aida Sànchez de Serdio (Belles Arts)

Discutirem les condicions del treball artístic i cultural en l’actual context de desmantellament d’allò públic i de fracàs de les polítiques culturals oficials.

15 – 16,20 h: “Muralisme mexicà”

(Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, St. Pere més Baix 7)

María José González (Belles Arts)

Continuarem el fil de la classe anterior, comentant alguns murals públics dels artistes Rivera i Siqueiros

17,30 – 18,30 h: “Pedagogies col·lectives, treball cultural i gènere”

(Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, St. Pere més Baix 7)

Aida Sànchez de Serdio (Belles Arts)

Discutirem les possibilitats per al desenvolupament de projectes educatius feministes transformadors en el present context de reconfiguració econòmica i política.

19,30 – 21 h: “Art i intervenció social”

(Bar del CCCB, Raval)

Ascensión Moreno Gonzàlez (Belles Arts)

L’art com a eina d’intervenció social.

17 – 18h: “Una aproximació als drets humans”

(Maria Cristina)

Jaume Saura Estapà (Dret UB)

Què són els drets humans; com s’han positivitzat legalment a escala nacional i internacional; per què diem que són universals, indivisibles i interdependents.

Dimarts 26 Febrer

11 – 12 h: “Fets, llenguatges, ciència i cultura. L’ABCD d’una reflexió sobre els objectius de l’educació”

(Palau Reial)

Josep Manel Parra (Física UB)

En base a un breu repàs de la història del pensament científic, copsar com la seva dinàmica -analitzada per Thomas Kuhn i Gerald Holton, entre altres- pot servir de model per a establir un nou marc de discussió de les relacions entre ciència, coneixement i cultura. I de com, en aquest nou marc, podem plantejar la necessitat i la possibilitat d’una transformació radical de l’educació de 0 a 90 anys. 

12 h: “La dona en el model productiu actual”

(Palau Reial)

Núria Pumar i Núria Vergés (Economia i Empresa UB)

12 h: “La crisi econòmica de l’austeritat”

(Palau Reial)

Ramon Franquesa i Agustí Colom (Economia i Empresa UB)

12 h: “Procés constituient i ruptura democràtica”

(Palau Reial)

Gerardo Pisarello (Dret UB)

Reflexió sobre la crisi del règim constitucional espanyol i sobre la possibilitat de replantejar les regles de joc polítiques, econòmiques i jurídiques a Catalunya i a l’Estat i a nivell europeu. Processos constituents recents: Islàndia i Amèrica Llatina. 

12 h: “La crisi energètica”

(Palau Reial)

Jordi Roca i Aurèlia Manyé (Economia i Empresa UB)

12.30 – 14 h: “Laboratori d’Aplicacions Gràfiques”

(Palau Reial)

Marcel Pié Barba i Rafel Bianchi (Belles Arts UB)

17 – 21 h: “Art, espai urbà i participació ciutadana”

(Bar CCCB)

Teresa Roca Millà (Belles Arts UB)

Treballarem per grup uns textos sobre art, espai urbà, participaciò ciutadana, etc. Els textos són de J.L. Brea, M. Delgado, R. Parramon, i han d’acabar la classe amb un mapa conceptual per grup sobre els textos.

Horari UB Central i Raval

Dilluns 25 Febrer

11.30 – 13 h: “Traducció I, de filologia anglesa”

(Plaça Universitat)

Rosanna Rion (Filologia UB)

Història de la traducció i traducció de textos literaris de l’anglès al castellà i al català.

11 – 12.30 h: “Experiència mística i experiència positiva. ÉVY-BRUHL i les dues mentalitats”

(Plaça MACBA)

Manuel Delgado (Geografia i Història UB)

La mentalitat primitiva com a contingut conceptual del pensament. Pensament primitiu i pensament científic, experiència mística i experiència positiva. L’emoció en el pensament prelògic. Persona i llei de participació. La lògica de les representacions col·lectives com a instàncies emocionals i passionals. Debat sobre la racionalitat.

18 – 21 h: “Nous entorns religiosos (ordinària màster d’Antropologia i Etnografia UB)”

(Plaça MACBA)

Alberto López Bargados (Geografia i Història UB)

Farem un balanç de les teories de la secularització, i una crítica a aquestes des d’una perspectiva política.

Dimarts 26 Febrer

9.30 – 11 i 11 – 12.30h: “Interpretació de mapes i ús de dades qualitatives i quantitatives per la producció cartogràfica”

(Plaça MACBA)

Roser Rodríguez Carreras i Maria del Pilar Leal Londoño (Geografia i Història UB)

Farem servir diferents mapes temàtics per entendre i interpretar els patrons espacials de diversos fenòmens socials, econòmics i mediambientals. Reflexionarem sobre la forma de mesurar aquests fenòmens i quines han pogut ser les formes de recollidad de dades per produïr la cartografia analitzada.

11.30 – 13 h: “La ciència a les aules: una mirada històrica i crítica a l’educació científica”

(Plaça MACBA)

Jaume Sastre Juan (Filosofia UB)

És neutral l’educació científica? I la humanística? Quines disciplines i sabers s’han d’ensenyar a les universitats públiques? Per a qui? Com? Quina és la funció social de la universitat? Qui ho decideix? Des de l’assignatura d’història de la ciència de primer curs del grau de filosofia de la Universitat de Barcelona ens plantegem debatre sobre aquestes qüestions i sobre la situació actual de precarització de la universitat pública a partir del capítol “La ciencia en las aulas”, del llibre d’Agustí Nieto Galan Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia (Madrid, Marcial Pons, 2011), que serà resumit i discutit en un format de seminari obert i participatiu.

11.30 – 13.30 h: “Que significa fer films decolonialment? Algunes notes per a la reflexió.”

(Plaça Universitat)

Tjasa Kancler (Filologia UB)

Descolonització generalment indica un procés de superació del colonialisme, associat a les lluites anticolonials en el marc d’estats colonitzats. Però un cop conclou el procés de colonització, no s’esgota en el colonialisme, sinó que inclou moltes altres experiències i articulacions que segueixen operant en el nostre present a través de la naturalització de jerarquies territorials, racials, culturals i epistèmiques, possibilitant la reproducció de relacions de dominació (explotació, subalternizació i obliteració de coneixements, experiències i formes de vida)(Rastrepo y Rojas). ⁠

Des de l’interior d’aquest escenari, la proposta de classe en el marc “Uni Al Carrer”, planteja una reflexió sobre la matriu colonial del poder (Quijano) que descriu quatre dominis interrelacionats, – el control de l’economia, de l’autoritat, del gènere i sexualitat i de la subjectivitat i coneixement,-com també una sèrie de preguntes en relació per obrir el debat entorn al potencial crític i subversiu de les pràctiques artístiques en l’actualitat del capitalisme global neoliberal.

Com desvincular-se de la matriu colonial del poder? Com articular la crítica que ens fa sentir incòmodes en els espais d’explotació, que permet visualitzar els conflictes, les absències i les relacions de poder? (Benfield, Gržinić)

Els alumnes faran una breu presentació de les seves propostes per desenvolupar una sèrie de projectes audiovisuals en els mesos següents.

16.30 – 18 h: “La importància de la filosofia a l’educació

(Plaça MACBA)

Jaume Sastre Juan (Filosofia UB)

Debat obert a partir d’alguns textos clàssics com “Què és la il·lustració?” de Kant, o la resposta de Foucault al text kantià.

17 – 18.30 h: “Antropologia del mite: Figures i respostes al desordre, la corrupció i la crisi. “

(Plaça MACBA)

Mònica Martínez Mauri (Geografia i Història UB)

Per l’antropologia social el concepte de mite té dos accepcions. Per una banda constitueix un tipus de relat de caràcter fundador que ens parla del significat i l’origen de les coses. Per l’altra és un relat de caràcter simbòlic que inclou elements impossibles de interpretar només tenint en compte les dades empíriques. 
Cada vegada que una societat es troba davant d’una situació de crisi o quan les identitats col·lectives són posades en qüestió sorgeixen moviments de caràcter messiànic que creen o reformulen mites (Desroche, 1973). En aquesta sessió ens dedicarem a comentar alguns exemples històrics de messianisme i preguntar-nos per la seva actualitat.

17 – 18.30 h: “Por una sociología pública. “

(Plaça MACBA)

Mimar Ramis Salas (UB Raval)

Debat sobre l’article de Michael Burawoy.

18.30 – 20 h: “Tècniques quantitatives d’investigació en Antropología Social”

(Plaça MACBA – per confirmar)

Maria del Pilar Leal Londoño (Geografia i Història UB)

La classe tractarà l’introducció a les tècniques quantitatives, un repàs de els destreses necessaries per desenvolupar la recerca, les diferències entre tècniques qualitatives i quantitatives. Al llarg de  la classe es desenvoluparan diferents exercicis pràctics amb els estudiants.

18.30 – 20 h: “Antropologia de la religió”

(Plaça MACBA)

Gerard Horta (UB Raval)

 

Horari UPF

Dimarts 26 Febrer

9 – 11 h: “Urbanismo y exclusión social”

(Forat de la Vergonya)

Carlos Delclós (Ciències polítiques i de l’administració UPF)

En esta clase, aplicaremos una mirada sociológica al papel del urbanismo en la estratificación social, con especial énfasis en los procesos de resistencia a la gentrificación de Ciutat Vella.

12 h: “Art del s. XIX: Barcelona, un cas d’estudi”

(Davant de la cascada del Parc de la Ciutadella)

Núria F. Rius (Humanitats UPF)

Farem un itinerari a l’entorn de la producció escultòrica que hi ha al Parc de la Ciutadella i al Passeig Sant Joan.

16 h: “Gestió i mercantitlització de l’aigua”

(Torre Agbar)

Mercè Vidal (FAVB) i la plataforma “Aigua és vida”

15 – 17 h: “Estem davant d’una crisi de civilització? Una anàlisi ètica”

(Pl. Catalunya)

Jordi Mir (Humanitats UPF)

La situació econòmica, política, social i cultural que estem vivint a les darreres dècades ha portat a plantejar la idea d’una crisi de civilització occidental capitalista. Els fets actuals a la nostra societat ens exigeixen una anàlisi des de diferents perspectives. La filosofia moral, la ètica, ens hauria de servir per pensar on som i on voldríem anar.

15.30 – 17.30 h: “The Gothic Quarter and the Catalan legal School”

(Barri Gòtic – inici a <M> Jaume I)

Alfons Aragoneses (Dret UPF)

La tradició, la història són sempre una invenció. A Barcelona ho podem veure al barri gòtic, a la tradició medievalitzant però tambe en el dret. L’Escola jurídica catalana mira a l’Edat mitjana per a construir un dret civil de la modernitat. Rescaten una tradició conservadora, legitimadora d’un ordre en pugna amb les reivindicacions populars.

17 – 19 h: “Com ha de ser una Universitat que es vol democràtica?”

(Pl. Catalunya)

Jordi Mir (Humanitats UPF)

La Universitat és un espai essencial per a una societat. Ho ha estat sempre. Des dels anys seixanta, en el franquisme, a casa nostra hem tingut un moviment universitari preocupat per la seva democratització. Què s’ha aconseguit? Què s’ha perdut? Les reformes que impulsen el govern de Catalunya i Espanya on volen anar? Quins reptes tenim avui per continuar aprofundint la democràcia a la nostra Universitat? Què esperem de la Universitat?

18 h: “Pla d’assentament irregulars i els desallotjament provocats”

(Carrer Zamora nº 70)

Andres García (advocat de la Xarxa de suport als assentaments i membre del Observatori del Sistema Penal de la UB)

Horari UAB

Dilluns 25 Febrer

12 – 13 h: “La LOMCE i la comprensivitat”

(Plaça Cívica)

Rafael Merino (Ciències de l’Educació UAB)

Anàlisi de la proposta de llei d’educació del PP en relació a l’organització de l’ESO i la transició de l’escola obligatòria a l’escola postobligatòria. Debat sobre el concepte de comprensivitat a l’ensenyament obligatori i la separació de l’alumnat per nivell.

13 – 14.30 h: “Introducció a les Literatures Romàniques”

(Plaça Cívica – per confirmar)

Antoni Rossell  (Filosofia i Lletres UAB)

La literatura èpica romànica des de la perspectiva de gènere universal: A partir dels textos èpics de les literatures romàniques (Chanson de Roland, Chanson de Guillaume, Pélérinage de Charlemagne, Cantar de mio Çid…) recorrerem textos èpics de diverses zones culturals de tot el món en diferents continents. (http://ddd.uab.cat/pub/expbib/2005/epica/)

15 – 16.30 h: “Llegendes Medievals”

(Plaça Cívica – per confirmar)

Antoni Rossell  (Filosofia i Lletres UAB)

Entre els personatges llegendaris medievals tenim una dama que dóna nom a una novel·la: El Roman de Flamenca. Es tracta d’una novel·la eròtica medieval occitana. En aquesta classe parlarem del procés de construcció de la novel·la i la caracterització dels personatges, així com del tema de l’amor, la gelosia i la infidelitat dins el context de l'”amor cortès”.

16.15 – 17.30 h: “Tutoria del Pràcticum II del grau d’educació infantil”

(Plaça Cívica)

Alba Castelltort (Ciències de l’Educació UAB)

La història de les ciències és també la història de l’educació científica, dels contextos i espais en què aquestes han estat ensenyades, apreses, discutides, reconfigurades, i que n’han marcat decisivament els continguts. En aquesta classe reivindicativa al carrer, explorarem des d’un punt de vista històric i crític diversos aspectes relacionats amb la ciència a les aules, des de les relacions de poder i els intercanvis de saber entre professors i alumnes fins a les motivacions polítiques de l’educació científica, passant per la construcció de l’autoritat científica a través de pràctiques docents com l’elaboració de manuals. Tot plegat amb l’objectiu de desembocar, des d’una perspectiva històrica, en un debat sobre la situació de la universitat avui i el model d’educació científica –i humanística- que volem.

16.30 – 18.30 h: “Evolució de la funció de gestió de RRHH i la direcció per valors i el lideratge coherent”

(Plaça Cívica)

Georgina Grau (Economia i Empresa UAB)

Dimarts 26 Febrer

13-14h i 15-16h: “La sensació de realitat del context”

(Plaça Cívica)

Fèlix Balanzó Guerendiain (Ciències de la Comunicació UAB)

Assajarem d’explicar què és la la bio-política, l’ús del coneixement com a mercaderia (Virno, Lazzarato, Bifo, Marazzi…) i les propostes il·luminades dels que pretenen la intel·ligència col·lectiva…

Jornades de formació crítica UAB

Aquestes jornades estan organitzades per l’assemblea de polítiques i sociologia i d’economia de la UAB.

Totes elles es faràn a la Sala d’Actes de la Facultat de polítiques i sociologia a exepció de: “Vagues estudiantils al Quebec”. Aquesta última es farà a l’aula 8.

Dilluns 25 Febrer

9h-11h : “La crisi té rostre de dona” A càrrec d’un/a professor/a especialista en gènere

11h-13h : “Vagues estudiantils al Quebec”, experiència en primera persona d’un estudiant de la UAB que les va viure.

13h-15h : “Nous moviments socials: PAH” amb en Pau Llonch de la PAHC de Sabadell.

Dimarts 26 Febrer

9h-11h : “Feixisme al sud d’Europa”, amb en David Bou, activista al moviment estudiantil i antifeixista grec i periodista de “La Directa”

12h-14h : “Crisi i alternatives a l’austeritat”, Seminari d’Economia crítica Taifa

Horari UB Mundet

Dimarts 26 Febrer

17.30 h: “El laberint dels sentits”

(Plaça del llac de psicologia)

Eva Tresserras

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: